مقالات

چرا بعضی از پروفیل های UPVC  به مروز زمان زرد و قهوه ای رنگ می شوند؟

 

در مواد اولیه پروفیل UPVCاز موادی به عنوان استابیلایزر استفاده میشود  ..

درصد مصرف استابیلایزرها بسیار بیشتر از میزان ماده pvc در پروفیلupvc است. دی اکسید تیتانیوم یا تیتان از جمله مهمترین موادی هستند که در استابیلایزر ها و ذرات pvc استفاده میشود . نقش این ماده به عنوان رنگدانه و همچنین حفاظت پروفیل در برابر اشعه UVخورشید می باشد .

مواد اولیه پروفیلUPVC :  دی اکسید تیتانیوم

 

تیتان یا دی اکسید تیتانیومی که در پروفیل UPVCاستفاده میشود باید مشخصات ویژه ای داشته باشد .این ماده جایگزین دیگری هم دارد اما با اینکه از لحاظ عناصر یکسان هسنتد مناسب استفاده در پروفیل UPVCنیستند و از لحاظ استاندارد RALآلمان مردود شناخته میشود .

 

پروفیل های موجود در بازار از این ماده استفاده میکنند و به مرور زمان درب و پنجره دو جداره زرد میگردد.همچنین استفاده از تیتان و رنگدانه های نامناسب موجب بروز مشکلات دیگری از قبیل تغییر شکل. قدرت مکانیکی و مقاومت شیمیایی خواهد شد .

در شکل روبه رو میزان اشعه UVنور خورشید شهر های ایران را مشاهده میکنید

بغیر از انتخاب دی اکسید تیتانیوم با کیفیت بالا انتخاب میزان مناسبی از غلظت دی اکسید  تیتانیوم نیز در کیفیت و تغییر رنگ پنجره دو جداره تاثیر دارد.میزان غلظت این ماده بر اساس شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه مورد استفاده مشخص می شود

                                   

در صورتیکه پروفیل UPVCبا آب و هوای ایران مطابقت نداشته باشد (حتی پروفیل های UPVC آلمانی ) به مرور زمان و یا با شستشو لایه سطحی آنها آسیب می بیند و زرد رنگ خواهد شد .

متاسفانه هیچ راهی برای از بین بردن این لایه زرد رنگ وجود ندارد