انواع بازشو درب و پنجره

در اینجا میخواهم در رابطه با عملکرد و ساختار درب و پنجره لولایی و کشویی توضیحاتی ارائه کنم

پنجره های لولایی

به پنجره هایی که مقطع بازشو آنها حول محور افقی یا عمودی یا ترکیبی از هردو صورت می گیرد و در ساخت آنها از لولا استفاده شده پنجره های لولایی می گویند.

    • دوام و طول عمر بالا و مقاومت در برابر هر گونه شرایط آب و هوایی
    • بدون لرزش و صدا با استفاده از یراق آلات
    • وزن سبک و نصب راحت و سریع
    • عایق خوب و قوی صوتی
    • عایق قوی گرما و سرما
    • قابلیت رگلاژ راحت

لولایی تک حالته  Casement Window

در این دسته از بازشوها دستگیره در یک حالت قفل و در یک حالت باز شدن قرار دارد. اکثر پنجره هایی که در ساختمان ها استفاده می شود از این نوع می باشند.

لولایی دوحالته Tilt & Turn Window

در بازشوهای دوحالته یک حالت قفل و دو حالت باز شدن روی دو محور افقی و عمودی توسط یک دستگیره قرار دارد. حالت بازشوی عمودی برای مواردی است که می خواهید فقط هوای محیط عوض شود . در این حالت پنجره به صورت کامل باز نمی شودو فقط امکان عبور هوا را به داخل اتاق ایجاد می کند.این پنجره در هر مکانی که نیازمند این است هوا در آن جریان داشته باشد به کار می رود از آشپزخانه یک منزل تا محل های کاری مورد استفاده قرار میگیرد. این پنجره به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی در هر مکانی قابل استفاده می باشد. مکانیزم ساخت این پنجره به گونه ای است که در برابر انواع فشارهای طبیعی مانند طوفان، گرد و غبار و آلودگی های صوتی مقاومت بسیار بالایی دارد.

سیستم بازشوی دوحالته (Tilt & Turn) روشی است که در ساخت یراق آلات و دستگیره های نصب شده بر روی این سیستم استفاده می شود و دو حالت چرخش 90 درجه و 180 درجه دو نوع بازشو را ایجاد می کنند. در حالت اول (90 درجه) پنجره مانند یک پنجره لولایی ساده به طور کامل باز می شود و در حالت دوم (180 درجه) پنجره از بالا تا زاویه ای مشخص که بستگی به یراق مصرفی دارد، تنها برای تهویه هوا باز می شود.

فرانسوی یا آداپتوری  French Window

درب و پنجره فرانسوی همانند درب و پنجره دوحالته جز محبوب ترین انواع مدل پنجره میباشد. مهمترین مزیت این درب و پنجره ها در عملکرد آنها می باشد، که برای استفاده در داخل یا خارج از ساختمان بسیار مناسب هستند. بازشوهای فرانسوی این قابلیت را دارا هستند که یک بازشو را اصلی و دیگری را به طور موقت ثابت کرده و از یک لنگه آن برای رفت و آمد استفاده کرد. هنگامی که هر دو لنگه درب یا پنجره فرانسوی باز می باشد دهانه گسترده ایجاد شده که دسترسی و استفاده از کل فضا را بدون هیچ محدودیتی برای ما ایجاد میکند و باعث می شود حمل و نقل وسایل از درگاه و منظره مقابل با حداکثر میزان نور و تهویه برای شما فراهم شود.

این نوع از پنجره ها در هر دوحالت تک حالته فرانسوی و دو حالته فرانسوی موجود می باشند

Hopper یا Awning Window کلنگی 

به نوعی از پنجره گفته می شود که تنها از سمت بالا یا پایین باز خواهد شد. هم چنین جهت باز شدن پنجره نیز قابل تغییر بوده و می توان از بالا به پایین و یا از پایین به بالا باشد. معمولا در سرویس بهداشتی و حمام هایی که به بیرون راه دارند، به منظور خارج شدن سریع بخار و تهویه هوا، از این نوع پنجره استفاده می کنند.

محوری pivot

این دسته از بازشو ها از انواع پنجره دو جداره می باشد که هنگام باز شدن حول یک محور، هم در راستای افقی و هم در راستای عمودی ، می چرخد و در تمام ۱۸۰ درجه قابل تغییر است.  این نوع از پنجره ها به سبک اروپایی طراحی شده است و برای کسانی که می خواهند هم راحتی و سهولت و هم عملکرد و زیبایی را با یکدیگر ترکیب کنند؛ گزینه بسیار مناسبی می باشد .

در واقع از این نوع پنجره ها به دلیل داشتن تهویه مناسب در مکان‌هایی که نیاز به تهویه زیاد دارند استفاده می‌شود؛ مانند سرویس های بهداشتی و مناطقی که رطوبت هوا بالا می باشد؛ مانند حمام و … می تواند مورد استفاده قرار داد. این پنجره ها هم قابلیت استفاده در پنجره های upvc و هم پنجره های دوجداره آلومینیومی ترمال بریک و نرمال را دارند.

در بازشو های محوری هنگام باز شدن وزن هر دو قسمت شیشه روی محوری وسط پنجره قرار می گیرد. در نتیجه باید از یراق آلات با کیفیت و دارای استاندارد استفاده شود تا لولا ها  تحت فشار زیاد نباشند و از جایشان خارج نشوند و تحمل وزن شیشه ها را داشته باشند.

پنجره های کشویی یا ریلی

این دسته از پنجره ها در محور افقی ( یا به ندرت به صورت عمودی) به صورت خطی بر روی ریل و با کمک غلطک باز و بسته می شوند . شاید بارزترین مزیت پنجره های کشویی یا پنجره ریلی ، نسبت به مدل لولایی این باشد که پنجره کشویی نیاز به حریم بازشوی بسیار کمتری دارد در صورتی که پنجره لولایی به شعاع بازشوی خود نیاز به حریم دارد.

در نگاه کلی شاید بتوان گفت که مدل کشویی پنجره دوجداره را در همه مواردی که مدل لولایی را بتوان بکار گرفت میتوان استفاده کرد ولی بایستی بدانیم این مدل در تمامی سطوح و قابها کارایی مناسبی نخواهد داشت و لذا پنجره کشویی را برای همه موارد مورد نیاز پیشنهاد نمیکنیم. چرا که بطور کلی پنجره کشویی در قابهایی که دارای سطوح تراز هستند کارایی بهتری دارند. به بیانی ساده تر بهتر است از پنجره های کشویی برای موارد بازسازی و نوسازی قاب های قدیمی که پیش نیاز مناسبی ندارند استفاده نشود.

کشویی ساده Sliding Window

یکی از قدیمی ترین و پراستفاده ترین انواع پنجره های کشویی هستند که افراد در فضاهای کوچک، با استفاده از این دسته از بازشوها احساس رضایت می کنند. در ساخت این گروه از بازشو ها بر روی پروفیل فریم ریل کشویی قرارداده میشود که غلطک هایی که در زیر بازشو ها هنگام ساخت تعبیه می شود، روی آن حرکت رفت و برگشتی دارند. که موجب حرکتی روان و آسان برای لنگه های بازشو می شود.

انواع آن:

  • جفت ریل ، پروفیل قاب استفاده شده برای این دسته از پنجره ها به شکلی طراحی شده که دو تا چند لنگه بازشو بر روی آن قرار می گیرد که بر اساس نیاز مصرف کننده یک یا چند بازشو به صورت متحرک و مابقی لنگه ها به صورت ثابت ساخته می شوند.

  • منو ریل ، این گروه از پنجره های کشویی از انواع دیگر آن عایق بندی کاملتری دارند، که دلیل آن بخاطر ساختار آنها می باشد. در این سری از پنجره های کشویی سیستم قاب به شکلی طراحی شده که فقط در قسمت هایی که بازشو قرار دارد از  پروفیل لنگه ریلی استفاده میشود و سایر قسمت های پنجره مثل پنجره های لولایی شیشه مستقیما داخل قاب قرار میگیرد.

  • سه ریل ، مکانیزم ساختاری این گروه از پنجره های کشویی مانند پنجره های جفت ریل می باشد، تنها با این تفاوت که پروفیل های قاب این دسته از پنجره ها برای قرار گیری سه لنگه مجزا طراحی شده که امکان حرکت سه لنگه بازشو به طور همزمان فراهم میشود.

لیفت اند اسلاید Lift and Slide

یک نوع از پنجره های کشویی است که جهت ساخت پنجره هایی با ابعاد بالا مورد استفاده قرار میگیرد . در ساختمان هایی که مقابل خود نمایی از باغ، دریا، جنگل ، استخر و یا هر نمای خاصی باشد، جهت لذت بردن از منظره، استفاده از پنجره های لیف اند اسلاید انتخاب مناسبی است.

به کار گیری این سیستم، به جهت استفاده از پروفیل آلومینیوم ترمال برک، یراق های خاص که با مکانیزم حرکت بالا رونده (lifting) جهت سوار شدن در ابعاد (قطر بالاتر از 12 سانت ) و وزن های بالا (300 تا 900 کیلوگرم) و لاستیک های EPDM برای جلوگیری از اصطحکاک و هوابندی مناسب در غین دادن ظاهری زیبا به ساختمان به موجب استفاده از شیشه های بزرگ و یک تکه و سنگین و ارائه فضای دید گسترده ، مورد توجه بسیاری از معماران و طراحان گشته.

مکانیزم حرکتی این گروه از پنجره ها به صورت آزاد سازی عمودی و حرکت افتی است؛ به این شکل که زمان حرکت ابتدا دستگیره به سمت بالا کاملا چرخیده و لنگه پنجره از محل خود به میزان حدود 5 میلیمتر بلند میشود که در این حالت لاستیک ها از پروفیل جدا شده و با پروفیل درگیر نیستند که موجب حرکت راحت لنگه پنجره بر روی ریل می شود و به حالت اسلایدینگ به سمت دیگر حرکت میکند و در زمان بسته یا قفل شدن پنجره خلاف این حرکت یعنی پایین آمدن لنگه و درگیری مجدد لاستیک ها در هر چهارطرف وعایق بندی کامل پنجره میشود . قسمت بازشو این پنجره ها بر خلاف سایر پنجره های کشویی، تنها در زمانی که فرد بخواهد بازشو را حرکت دهد آزاد می باشد و در سایر حالت ها امکان قفل کامل لنگه ، به جهت مکانیزم خاص یراق آن ، وجود دارد ( مکانیزم قفل نیمه باز) ولی در سایر پنجره های کشویی بازشو تنها زمان بسته بودن پنجره به صورت کامل قفل میشود و درسایر حالت ها بازشو آزاد می باشد.

مزیت ها :

    • بازشوی آسان
    • استفاده از بازشوهایی با ابعاد و وزن بالا
    • استفاده از مکانیزم قفل نیمه باز
    • قابلیت نصب انواع شیشه های خاص و ضد گلوله

گیوتینی یا پانورامایی panorama

یکی از جدیدترین و شکیل ترین پنجره های برقی که امروزه مخصوصا در معماری اروپایی دیده می شود، پنجره گیوتینی است که به صورت یک پنجره کشویی عمودی و با استفاده از کنترل از راه دورعمل می کند. این دسته از پنجره ها در واقع نوعی نمای شیشه ای نیز محسوب می شوند که در مکان های مختلف و با ابعاد متفاوتی قابل پیاده سازی است.

سیستم گیوتین با حرکت عمودی خود تفاوت هایی منحصربفرد در محیط ایجاد می کند. این سیستم که اغلب در تراس ها، کافه ها، رستوران ها و مجتمع های تجاری و اداری استفاده می شود، با طراحی خاص خود نمای پانورامای بی وقفه را به فضا ارائه و با ساختار پویای خود منظره وسیعی را بدون محدودیت دید، در اختیار شما قرار می دهد. این ویژگی بسیار مورد توجه است و سطح بالایی از نزدیکی به طبیعت و فضای بیرونی را ارائه می دهد.

سیستم گیوتین که با موتور و به صورت اتوماتیک کار می کند علاوه بر طراحی معماری امروزی و مدرن، از نظر کارایی فوق العاده است و سطح بالای حرارت و عایق صدا را در چهار فصل سال تضمین می کند به بیان ساده تر علاوه بر تامین نور محیط، از ورود و خروج هوای سرد یا گرم جلوگیری می کند.

پنجره گیوتینی به علت شیوه باز و بسته شدن آن نامگذاری شده است، در این مکانیزم یک پنجره معمولا از سه تایل شیشه ای که به صورت افقی سرتاسر پنجره را پوشش داده اند، تشکیل می شود. این تایل های افقی به صورت عمودی همانند گیوتین حرکت کرده و باعث باز یا بسته شدن پنجره می شوند. یکی از تایل ها ثابت بوده و دو تایل دیگر می توانند حرکت کنند.

سه روش می توان برای شیوه باز شدن شیشه گیوتینی متصور بود:

    • تایل ثابت در پایین 
    • تایل ثابت در وسط 
    • تایل ثابت در بالا 

مزایای استفاده:

    • عایق حرارتی
    • عایق صدا
    • عملیات خودکار ، با استفاده از ریموت و فشار یک دکمه شیشه ها در جای دلخواه تنظیم میشوند تا هم از نور محیط و هم از هوا لذت ببرید
    • تهویه مناسب
    • عدم اشغال فضای اضافی
    • ظاهری مدرن و زیبا
    • استفاده آسان و راحت